keskiviikko 11. kesäkuuta 2014

Junior på gårdshundsläger

På fredageftermiddagen var det dags att fara iväg mot Mellersta Finland, Hartola närmare bestämt. På plats var lite på 20 gårdshundar varav hälften var nya bekantskaper till Volke. Mest tyckte Volke om att leka med Oliver, var väl samma storlek. ;) Även 9 veckor unga Beuceronvallhundsvalpen som var med som turist var en rolig lekkompis :) Volke tyckte om att hälsa på så gott som alla hundar. På fredag kväll bekanta sig alla med varandra och vi gick i tid och sova. 

Lördag morgonen var vi ute på morgonpromenad, efter det frukost och sen fick vi vänta med Volke att vår skolkning skulle börja. 
Vi hade först räddningssökning i en helt ny miljö och det var 1meters undervegetation. Det var ganska utmanande miljö för Volke men nog hittade han alla till slut. Efter sin tur fick Volke gå in och vila när han var så trött. Vi andra fortsatte ännu med skolningen. Det kom plötsligt ett åskväder från ingenstans. Tänkte att om jag springer upp på rummet så blir Volke rädd så fick först efter att skolningen tog slut. Gick ut och gå med Volke för åskvädret hade redan dragit förbi och Volke hade lite benen i kors. Vi fick sitta i fred på bänken i duggregnet. Det kom ännu en störtskur så gick vi in och vila en stund före vår lydnadsträning. Det var aningen utmanande när det var på ett vått gräsplan. Volke ville hellre gärva hål i gräsmattan och försökte leta efter möss? Men nog fick jag honom en stund att lyda. 10minuter låg han på plats utan att flytta på sig. Längst hittils. :) Duktigt Volke!


                                 Volke och jag tränar, foto Ossi Lehtinen

På söndagen vaknade vi tid och var på morgonpromenad två gånger före frukosten. Var redan jätte hungrig. Sen packade vi våra saker färdigt och städade rummet. Sen fick vi vänta tills räddningssökningsträningen började och nu i vanlig skog. Volke tyckte det var härligt, men koncentrationen är nog något att bättra på. Volke fick säkert miljoner dofter i näsan. Nästan hittade han som som han skulle med väldig fart och for sen just förbi. Men till slut hittade han alla. Men måste göra det väldigt lätt först och gå siktigt framåt. 
Volke var efter detta jätte trött och jag tänkte redan att vad blir det månne av lydnadsträningen men Volke överraskade mig positivt och var super duktig och lydig. Han låg på plats och jag gick 2m från honom och vände mig mot honom och gick fram till honom och han var på plats hela tiden. Även fick jag honom att ligga på plats i 15minuter! :D Vau! 


                                 Volke ligger i 15min + ögonkontakt, foto Ossi Lehtinen

Duktigt Volke! Det var ett roligt läger och nog är Volke duktig, speciellt om jag har tillräckligt goda smakbitar till honom. 
På lördag blev Volke 9månader, alltså är han inte mera valp utan junior. Det som är intressant är att Volke har under den senaste veckan blivit mycket vuxnare. 
I väntan på nästa läger, det var jätte roligt. :) Tack Elisa för att du fixade ett roligt läger och höll jätte bra skolning till oss. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos! Tack!