sunnuntai 27. syyskuuta 2015

Höstutflykt i Birkalandet

Igår åkte jag Volke och matte till Birkalandet i Nooas och Pösös skjuts, tack för skjutsen! 
Det var väldigt dimmigt väder när vi startade, som tur så klarnade vädret och när vi kom fram till Birkalandet så var det redan soligt väder. Alla som skulle på utflykten samlades först på Annelis gård och så körde vi som en karavan till skogen. Det fanns 16 glada gårdshundar på plats och en labbis. Som tur sa inte Volke något till labbisen. Hann inte hälsa på alla gårdshundar men min kompis Umpa var på plats. Roligt att ses. Sen fanns det en liten valp Titta som tyckte om att gå brevid mig nästan fastlimmad i mig, tänkte att okej gå då brevid mig om du så vill och det gjorde hon länge. Men det var helt roligt, försökte bara verka lite cool. 
Vi gick längs en stig i skogen, det var en stor skog med massor med härliga dofter. Helt det bästa en gårdis kan göra en höstlördag. Lite svårt var det emellanåt på "pitkospuut" dom var så hala så det var nästan att dansa sig framåt på dem. När vi gått redan länge så oj kom vi till en liten bäck, tog tillfället i akt och drack lite friskt vatten när jag drack färdigt så gick jag rakt igenom, det svalkade skönt tassarna även om benen blev lite leriga och människorna skrattade lite till mig, men det gör inget. Tyckte det var så roligt. :) Framåt gick vi och sen steg vi lite uppåt uppåt och ännu lite mera uppåt tills vi kom till ett ställe som kallades för örnboet men vaddå vi var i Narva?! Jag som trodde att vi skulle vara i Finland! ;) Vi hade paus, fick som först friskt vatten oj vad det smakade gott. Matte bjöd också till Nooa och Pösö vatten. Sen var matte och grillade korv till Nooa, Pösö och deras matte och till sig själv. Jag väntade snällt med Nooa och Pösö och deras matte. Jag visste att snart får även jag något gått. Och det fick jag! ;) Kallrökt ren, mums! Nu orkar man igen. :) Vi väntade att alla andra också han grilla och äta sen var vi på ett gruppfoto och började gå tillbaka igenom skogen. 

                                  Ge mig matte lite vatten, oj tack :) 

                                             Kommer matte snart och ger mig lite godis? :) 

                                  Nu får jag äntligen ren :) mums!

På vägen tillbaka kom det två Salukin emot, dom väjde när vi kom traskande vårt lilla gäng genom skogen. Jag gick brevid Oliver en bit och det gick jätte fint. Jag var helt tyst till dom även om dom murrade lite till mig. Matte sa till mig att jag var jätte duktig. :) 
På vägen tillbaka hade först dom första han hundarna lyft på benen så jag måste ju också lyfta, och igen och igen. Ojdå jag var nästan sist. Men hade sällskap av Fina, en äldre dam gårdis som var sympatisk. Nu kunde man ta det lite lugnare när man gick tillbaka, behövde inte dra hela tiden så ivrigt. 
Mitt i allt kom Peto och ville säga till mig några valda ord, men jag pussade honom tyst. Han blev så till sig så han höll sig tyst och lät mig gå ifred framåt. Vi kom till bilarna och packade in oss i bilarna. Vi åkte till Anneli var matte och Nooas och Pösös matte var på möte, men vi hade det skönt vi hundar sov i bilen med bakfönstret öppet. När dom hade haft mötet färdigt åkte vi tillbaka hem i månskenet. 
Det var en bra gårdshundsdag, hela dagen! Tack Anneli och Liisa, vi kommer gärna pånytt på utflykt! :) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos! Tack!