lauantai 1. helmikuuta 2014

Lydnas poängterad valpkurs vol.1

Igår åkte vi med bussar iväg till hundskolan Kompassen i Kånala. Nästa vecka måste vi åka iväg tidigare och hoppas att det är bättre före för nu var vi aningen sena och jag tror att det var delorsak till att koncentrationen inte var den bästa när vi kom inrusande till ett ställe som var nytt för Volke. Men som tur fick vi komma med och träna även om vi var lite sena. 

Först tränade vi ögonkontakt så att jag hade godis i båda händerna och i ologisk ordning gav jag godis från någondera handen när Volke tittade på mig men inte så att varann hand och turvis. Först måste Volke lite koncentrera sig och sen gick det galant! Duktigt Volke. :)
Efter det tränade vi att ta ögonkontakt vid rörelse, alltså jag skulle ta backa lite och Volke se på mig och genast godis till honom. Dethär gick super fint. :) 
Sen skulle hunden lägga sig ner från stående ställning, nå dethär är något Volke gör varje dag hemma men ville inte alls lyckas på kursen. Så vi fick träna att han kröp under mitt ben istället. Måste träna detta och få order till det så att det kommer att lyckas. 
Till sist skulle man ännu träna att få hunden i basicställingen, alltså sitta brevid ens vänstra ben och rakt. Dethär försökte och försökte vi men det blev ingenting. Volke var här redan helt trött och koncentrerade sig mera på en hunden brevid, eller mera på flickan som var med och pappan som hoppade av och an hela tiden. 
Det som var roligt var att Abbe fick bytt så att han kom på samma kurs som vi, en gårdhund alltså som vi bestämde att vi efter någon träningsgång går ute en sväng så att pojkarna får bekanta sig med varandra. :)

Men bra tröttande var det för Volke att gå på kurs igen, han sov som en stock hela bussvägen. På kvällen fick Volke ännu lära sig basic på vad som idéen med en klicker är och det förstod han fint. Duktiga, härliga Volke :) 

                                 Volke står

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos! Tack!